Antigelul este un important consumabil din întreținerea unei mașini care amestecat în diferite proporții cu apă distilată formează lichidul de răcire al motorului cu scopul de a preveni supraîncălzirea și coroziunea motorului și a lubrifia componentele cu care intră în contact, în mod asemănător ca și uleiul de motor.
Proprietăți antigel
Folosirea unui antigel corespunzător are următoarele beneficii:
- protejează motorul împotriva înghețului sau supraîncălzirii;
- previne coroziunea motorului: fluidul nu atacă metalul cu care vine în contact și nu îl distruge;
- previne depunerile de calcar și de alte substanțe;
- previne formarea spumei;
- lubrifiază componentele cu care intră în contact;
- protejează împotriva formării ruginii;
- crește temperatura la care lichidul ajunge la fierbere: din acest motiv se recomandă folosirea antigelului și pe vreme de vara.
Sistemul de răcire al motorului unei mașini
Instalația de răcire menține temperatura de funcționare între limitele unor temperaturi admisibile (80 – 95 grade Celsius). Această instalație lucrează la presiune atmosferică sau sub presiune (presurizată) la o presiune cuprinsă între 0,5 și 1,1 bari peste presiunea mediului ambiant. În cazul instalației presurizate (cu circuit închis), lichidul de răcire circulă sub presiune într-un circuit închis și nu ia contact cu atmosfera decât prin supapa vasului de expansiune
Determinare temperatură de îngheț a lichidului de răcire
Pentru măsurătorile de acest tip se poate utiliza refractometrul sau densimetrul.
Principiul de funcționare al unui refractometru este utilizarea indicelui de refracție (dat de unghiul de refracție al luminii ce trece printr-un mediu transparent) pentru a stabili concentrația unei soluții. Utilizarea este simplă și rapidă: se picură cu ajutorul pipetei incluse în pachet câteva picături din lichidul prelevat din vasul de expansiune pe prisma optică. Se închide luminatorul și se citește rezultatul privind prin vizor și observând nivelul la care a ajuns linia de demarcație dintre porțiunile albastră și albă ale fundalului.
Densimetrul este prevăzut cu scală gradată rotativă care permite citirea valorilor concentrației de antigel din lichidul de răcire, precum și temperatura acestuia în orice poziție. Preluarea de probe se face prin tubul de plastic care este racordat la o pompita din material special ce rămâne flexibil indiferent de temperatură.
Refractometru lichide auto (antigel)
Densimetru pentru măsurare temperatură de îngheț
Măsurare temperatură de îngheț cu densimetru
Tipuri de antigel
Există 2 tipuri de antigel:
– antigelul monoetilen-glicol (G11);
-antigel propilen-glicol (G12/G12+)
Antigelul monoetilen-glicol, printre cele mai comune tipuri, se găsește în nuanțe de albastru, galben și verde. Pe de altă parte,antigelul propilen-glicol este recunoscut prin culori precum roșu,roz și mov.
Semnificația culorilor:
1.Albastru/Galben/Verde (Monoetilen-glicol):
Albastru:De obicei,sugerează utilizarea antigelului standard.
Galben:Poate indică variante concentrate sau diluate ale antigelului.
Verde: Adesea specific pentru antigelul ecologic,cu aditivi prietenoși cu mediul.
2. Roșu/Roz/Mov (Propilen-glicol):
Roșu:lndica antigelul pe baza de propilen-glicol, adesea mai prietenos cu mediul și cu o durata de viață mai lungă.
Roz/Mov:Poate indică variante concentrate sau diluate,cu proprietăți antifreeze deosebite.
Atenție! Nu trebuie să se amestece la completarea nivelului lichide antigel de culori diferite!
În concluzie, ținând cont de cele arătate mai sus, apa nu trebuie să înlocuiască antigelul neavând proprietățile acestuia și trebuie ca lichidul de răcire să fie verificat periodic pentru a nu avea surprize neplăcute.
Mai multe recomandări găsiți pe pagina : Info Service Auto .