Cum reducem consumul de combustibil pentru un condus economic

Consum economic

Cand aducem in discutie condusul economic majoritatea dintre noi ne gandim la consumul de combustibil neglijand costul de intretinere si reparatie a masinii utilizate. Cele doua trebuie privite ca un intreg si care genereaza impreuna un cost total de utilizare a masinii. Cand costul total de utilizare este cel mai mic posibil, atunci putem spune ca avem de-a face cu un condus economic. Nu trebuie sa cadem in capcana de a reduce draconic consumul de combustibil pentru a avea un motiv de lauda si sa uitam de factura cu reparatia motorului care a functionat in parametri necorespunzatori. In continuare veti gasi recomandari pentru reducerea consumului de combustibil.

Inainte de a porni la drum

  1. Asigurati-va ca masina este in stare optima din punct de vedere al intretinerii. Inlocuirea periodica si la timp a consumabilelor (filtre, ulei), verificarile suplimentare facute in cadrul reviziilor tehnice garanteaza acest lucru.
  2. Verificati pneurile daca sunt potrivite pentru temperaturile exterioare (vara- anvelope de vara, iarna – anvelope de iarna) si daca sunt umflate la presiunea corespunzatoare greutatii masinii, respectiv numarului de pasageri. Valorile nominale pentru presiunea in roti se gasesc in cartea tehnica a masinii, sub capacul de alimentare cu combustibil sau pe stalpul din stanga soferului (informatii despre pneuri gasiti in Ghid de alegere si exploatare a anvelopelor auto ) .
  3. Scapati de lucrurile din masina inutile sau pe care nu le folositi des. Nu uitati ca fiecare 100 de kilograme aduc un consum suplimentar de combustibil de 0.7 litri. Aici puteti lua in considerare si cantitatea de combustibil din rezervor pe care sa o adaptati la nevoile reale. Nu este necesar sa circulati tot timpul cu rezervorul plin, este suficient sa stabiliti o cantitate minima cu care sa mai puteti circula in siguranta si cand ajungeti la aceasta cantitate, sa alimentati. De retinut exceptie : iarna, la temperaturi scazute, rezervorul mentinut plin impiedica formarea condesului in rezervor si se elimina in acest fel unele probleme de alimentare cu combustibil ale masinii.
  4. Renuntati la elementele ce scad aerodinamica masinii. Cutiile de transport montate deasupra masinii, suportii de biciclete se pot monta si demonta usor astfel incat sa le puteti folosi doar cand aveti cu adevarat nevoie.
  5. Planificati-va traseul tinand cont de doi indicatori: distanta si timp. Daca distantele sunt mici si foarte mici, puteti opta pentru mersul pe jos sau pentru mijloacele de transport in comun (nu aruncati cu pietre, stiu ca apare o problema majora: trebuie sa renuntati la confortul dat de masina personala, dar totusi, poate luati in calcul si aceste variante). Iarna incepeti deplasarea pe distanta cea mai lunga,daca e posibil, ca motorul sa ajunga sa se incalzeasca, iar apoi, parcurgeti distantele mai mici. Pornirile repetate la rece duc si la o uzura accentuata nu numai la un consum sporit. Orele de plecare potrivite va ajuta sa evitati orele de varf si uneori este suficient sa devansati plecare cu 5-10 minute pentru a evita aglomeratia si nervii corespunzatori acesteia.

Cand porniti masina

  1. Lasati motorul sa functioneze 1-2 minute si apoi porniti la drum. Este suficient acest interval de timp, iar motorul se va incalzi mai repede in sarcina. Iarna nu supraturati motorul in primele 10-15 minute, pentru ca vascozitatea uleiului este foarte crescuta din cauza temperaturilor scazute si riscati sa va stricati motorul.
  2. Utilizati climatizarea/aerul conditionat eficient pentru a putea porni la drum in siguranta si comod. Iarna utilizati parasolarul pentru a dirija fluxul de aer cald spre parbriz si a accelera dezghetarea acestuia. Vara, mai ales in zilele toride, deschideti geamurile si asteptati pana aerul fierbinte este indepartat si apoi inchideti geamurile. Folositi sistemul A/C pe modul automat. . Folositi un parasolar sau jaluzelele din dotarea autovehiculului pentru a reduce expunerea la soare a habitaclului.

Cand sunteti pe drum

  1. Folositi cu masura pedala de acceleratie si cea de frana: accelerarile si franarile bruste dintr-un condus asa-zis “sportiv” va vor goli buzunarul nu numai din punct de vedere al consumului, ci si ca uzura prematura a masinii. Anticipati comportamentul celorlalti in trafic si adaptati viteza de deplasare pana obtineti una optima care echilibreaza consumul si timpul de deplasare (cele doua sunt invers proportionale, daca scade una , creste cealalta).
  2. Schimbati la timp treptele de viteza. Tipul de transmisie, manual sau automat, prin modul diferit de functionare, influenteza consumul (mai multe pe Manuala sau automata? Argumente pro si contra la alegerea transmisiei ). Pentru cutiile manuale schimbarea treptelor ar fi bine sa se realizeze la limita inferioară a turatiei optime (cam la 2.500 rpm la motoarele pe benzina, respectiv 2.000 rpm la motoarele diesel).
  3. Opriti motorul la pauze mai lungi (semafor, mers scurt la cumparaturi). Aici posesorii de masini mai noi echipate cu sistemul stop-start sunt avantajati, sistemul simplicand tot procesul: oprirea motorului se face automat când acesta ajunge la relanti, iar repornirea la apasarea pedalei de ambreiaj sau la comanda calculatorului de bord daca apare nevoia de putere.
  4. Folositi cat mai putin posibil sistemul de aer conditionat. Pe distante foarte scurte, in oras, nu prea are rost folosirea lui, iar la drum lung este mai eficienta folosirea acestuia decat deschiderea geamurilor. Cu geamurile deschise consumul creste in medie cu 5%, pe cand cu clima pornita, doar cu 2%.
  5. Folositi frana in cazul in care sunteti pe un drum in panta si masina tinde sa mearga inapoi. Nu folositi puterea motorului pentru a contrabalansa aceasta tendinta.
  6. In oras parcati cat mai repede posibil si la o distanta acceptabila de locul de destinatie, nu trebuie sa fiti “lipit” de intrarea intr-un restaurant, institutie publica sau supermarket. Cativa pasi pe jos va vor prinde bine la sanatate.

Cu un mic efort si schimband unele deprinderi legate de condusul unei masini, putem sa economisim bani cu combustibilul, dar,cum spuneam la inceput, pentru aceasta nu trebuie sa sacrificam fiabilitatea masinii.

Drumuri sigure si calatorii placute!