Aprinderea în bord a martorului de combustibil trezește imediat în mintea șoferului întrebarea: “Câți kilometri mai pot să conduc?”. Răspunsul este simplu pentru cei ce conduc mașini mai noi, dotate cu computere de bord și puțin mai greu de aflat pentru cei cu mașini fără computer. Mulți aleg să conducă mai departe, cu rezervorul aproape gol, ignorând martorul de culoare galbenă, nealimentând din lipsă de timp sau bani sau chiar comoditate. Acest lucru nu este recomandat și vă vom arată de ce.
Cum funcționează sistemul
Elementul principal al sistemului este senzorul de nivel al combustibilului care este de fapt un plutitor aflat în interiorul rezervorului și a cărui mișcare pe verticală modifică rezistență electrică a unui potentiometru. Valorile acestei rezistente sunt afișate pe tabloul de bord. Mișcarea pe verticală a plutitorului este determinată de variația nivelului de combustibil din rezervor în momentul alimentării cu combustibil sau de-a lungul rulării.
Schema modului de funcționare a senzorului de nivel
Dacă martorul nu funcționează corect, există probabil una sau mai multe probleme:
- senzorul de nivel de combustibil este defect;
- cablul de conectare al senzorului de nivel este slăbit sau deteriorat;
- indicatorul sau tabloul de bord sunt dereglate.
Și totuși câți kilometri mai pot merge?
Conform schemei de funcționare se observă că indicatorul de nivel indică nivelul de combustibil din rezervor, nu cantitatea rămasă în rezervor. La aprinderea martorului, la mașinile dotate cu computer de bord se afișează direct numărul de kilometri care mai pot fi parcurși, descrescător pe măsură ce mașină rulează. La cele fără computer, se poate aproxima cantitatea de combustibil rămasă cunoscând faptul că în momentul aprinderii martorului, în general, la marea majoritate a producătorilor, în rezervor mai există 10% din capacitatea rezervorului. Cunoscând această cantitate și un consum mediu propriu, se poate determina numărul de kilometri rămași.
Ce se intamplă dacă se circulă cu rezervorul aproape gol
Iată câteva dintre defecțiunile care pot surveni:
- pompa de combustibil se poate supraîncălzi – ea este amplasată în partea de jos a rezervorului și este răcită de combustibil; dacă rezervorul este aproape gol, pompa nu va fi răcită suficient și se poate supraîncălzi, ceea ce poate duce la defectarea acesteia;
- filtrul de combustibil se poate înfunda – dacă rezervorul este aproape gol, impuritățile pot ajunge mai ușor la filtru și îl pot înfunda, ceea ce poate duce la probleme de alimentare a motorului;
- se poate forma condens în rezervorul de benzină – aerul poate pătrunde în rezervor și poate crea condens; acesta, amestecat cu benzina sau motorina poate influența negativ funcționarea motorului.
În concluzie nu este recomandat să circulați cu rezervorul aproape gol, drept urmare, când se aprinde martorul de combustil în bord, alimentați cât mai repede posibil pentru a preveni defecțiuni ale mașinii care vă pot costa timp și bani.
Mai multe recomandări găsiți pe pagina : Info Service Auto .