Janta este cel de-al doilea element principal al unei roti, alaturi de anvelope, despre care am discutat intr-o postare anterioara. Un set nou de jante care le inlocuiesc pe cele “maltratate” de gropile de pe drumuri, de bordurile luate, de liniile de tren sau tramvai, va vor schimba imediat confortul la volan, iar alegerea si montarea lor corecta se va resimti si in buzunare prin reducerea costurilor de rulare (sau nu , dar macar veti lasa vecinii invidiosi …).
Schema janta auto – dimensiuni
1. Diametrul jantei 2. Latimea interioara a jantei 3. Marginea jantei 4. PCD (pitch circle diameter) – diametrul in milimetri al unui cerc imaginar care are centrul in mijlocul gaurii centrale si trece prin centrul gaurii fiecarui prezon 5. Gaura centrala 6. Gaura prezon 7. ET sau Offset – distanța în milimetri dintre mijlocul jantei si suprafata de apasare pentru fixare 8. Linia centrala a jantei 9. Umarul jantei
Codificare janta
8 J x 17 5×112 H2 ET30 unde
- 8 – latimea interioara a jantei
- J – profilul jantei
- 5 – numarul de prezoane
- 17 – diametrul jantei in inch si este identic cu diametrul anvelopei care se monteaza
- 112 – PCD (pitch circle diameter)
- H2 – umarul jantei care este un cod care arata numarul si specificul acestora de pe profilul jantei
- ET30 – ET sau Offset
Profilul jantei este codificat astfel :
Marcaj | Semnificație |
---|---|
A | Pentru biciclete, motociclete, scutere, semi-grele, camioane, stivuitoare. |
B | Autoturisme (lățimea jantei : 6 inch) Atenție ! Este interzisă montarea anvelopelor compatibile cu profilul J pe o jantă cu profil B ! |
D | Pentru biciclete, motociclete, scutere, semi-grele, camioane, stivuitoare. |
E | Camioane, semi-grele |
F | Camioane |
G,H | Camioane |
J | Autoturisme |
JJ | 4x4 |
P,K | Mașini vechi, ca de exemplu Jaguar, sau modele foarte vechi de Bentley |
S,T,V,W | Vehicule utilitare |
Pentru umarul jantei avem mai multe tipuri constructive:
Cu aceste informatii si cu cele prezentate in postarea Ghid de alegere si exploatare a anvelopelor auto puteti alege corect atat anvelopa, cat si janta necesara pentru masina pe care o detineti. In plus o corespondenta intre jante si latimea anvelopelor o gasiti in tabelul de mai jos :
Latime janta | Latime minima anvelopa | Latime anvelopa recomandata | Latime maxima anvelopa |
---|---|---|---|
5 | 155 | 165 sau 175 | 185 |
5.5 | 165 | 175 sau 185 | 195 |
6 | 175 | 185 sau 195 | 205 |
6.5 | 185 | 195 sau 205 | 215 |
7 | 195 | 205 sau 215 | 225 |
7.5 | 205 | 215 sau 225 | 235 |
8 | 215 | 225 sau 235 | 245 |
8.5 | 225 | 235 sau 245 | 255 |
9 | 235 | 245 sau 255 | 265 |
9.5 | 245 | 255 sau 265 | 275 |
10 | 255 | 265 sau 275 | 285 |
10.5 | 265 | 275 sau 285 | 295 |
11 | 275 | 285 sau 295 | 305 |
11.5 | 285 | 295 sau 305 | 315 |
12 | 295 | 305 sau 315 | 325 |
12.5 | 305 | 315 sau 325 | 335 |
Corespondenta janta-anvelopa.xlsx
Se recomanda ca schimbarea rotilor sa o faceti intr-un service specializat care dispune de echipamentul necesar (masina de dejantat-jantat, masina de echilibrat roti, cheie dinamometrica). In cazul in care sunteti obligat sa faceti singur aceasta operatie tineti cont si de modul de strangere al prezoanelor in functie de numarul acestora.
Ce jante alegem : otel sau aliaj ?
Majoritatea conducatorilor auto aleg ambele variante pentru echiparea masinii: un set de roti cu jante din otel pentru iarna si unul cu jante din aliaj pentru vara. Astfel in timpul anului fiecare experimenteaza avantajele si dezavantajele fiecarei echipari.
Pret
Pretul de achizitie pentru cele din otel este mai mic decat al celor din aliaj cu toate ca in ultima vreme pretul ultimelor a scazut semnificativ. Sa nu uitam ca jantele din aliaj isi pastreaza valoarea lor initiala (cu conditia sa nu le deterioram) si pot fi un argument in plus in cazul in care dorin sa vindem masina.
Design
Indiscutabil cele din aliaj “arata” mult mai bine fata de cele din otel, fiind alegerea celor care vor sa-si personalizeze masina. Gama pentru jantele din otel este foarte restransa, pe cand la cele din aliaj producatorii ofera o multitudine de modele diferentiate prin numarul spitelor, prin adancime, prin echiparea cu buze sau chiar cu diferite culori.
Durabilitate
Aici avantajul este de partea jantelor din otel care rezista mult mai bine la socuri mecanice (gropi, treceri de cale ferata, borduri). La fel si la modul de reparare: otelul rezista mai bine la indreptare si nu se fisureaza ca aluminiul. O janta din aluminiu, chiar fisurata usor, necesita indreptarea la cald sau sudarea in atmosfera protectoare speciala, cu electrozi din aluminiu, ceea ce mareste si costul manoperei.
Greutate
Jantele din aliaj prezinta o greutate mult mai mica fata de cele din otel, producand astfel scaderea greutatii intregii masini, ceea ce are implicatii pozitive asupra manevrabilitatii, a reducerii consumului de combustibil si a scaderii noxelor.
Rezistenta la factorii de mediu
Jantele din otel sunt afectate de rugina, lucru care nu se intampla la cele din aliaj, care in schimb sunt sensibile la degradarea suprafetelor superficiale prin actiunea solutiilor caustice de la spalatorii, a sarii de pe drumuri in perioada iernii.
Eficienta la franare
Aluminiul este mai bun conducator de caldura ca otelul si asigura o mai buna disipare a caldurii emise in timpul franarii. Acest fapt, suplimentat si de suprafata mai mare deschisa a jantei din aliaj, duce la performante sporite la franare a jantei din aliaj fata de una din otel.
Intretinerea jantelor
Pentru ambele tipuri exista o regula bine de stiut : nu le curatati imediat ce ati parcurs un drum mai lung si sunt fierbinti ! Jetul de apa rece poate duce la deformari ireversibile ale jantelor (la fel si pentru discurile de frana).
Cele din otel nu necesita o intretinere deosebita, iar in momentul in care sunt ruginite sau au fost reparate, o curatare temeinica sau o sablare, urmata de vopsire le readuc la starea initiala.
Pentru cele din aliaj trebuie sa avem in vedere urmatoarele recomandari :
- Evitati spalatoriile automate care folosesc produse acide. Intrebati in prealabil personalul spalatoriei.
- Nu folositi materiale abrazive susceptibile de a va zgaria jantele.
- Nu folosiți polish pe jantele din aluminiu vopsite în culoare mata.
- Evitați jeturile cu o presiune de peste 1 bar.
Pentru alte informatii din aceasta categorie vizitati pagina Info Service Auto .
Drumuri sigure si calatorii placute!