De multe ori greșit subapreciate, anvelopele sunt elementele care asigură contactul dintre autovehicul și suprafața carosabilă și au un rol esențial în dinamica vehiculului prin transmiterea forței motoare și de frânare la sol, în menținerea sau schimbarea direcției de deplasare, în confortul resimțit de pasageri prin preluarea și amortizarea șocurilor în mers și în asigurarea unei ținute de drum corespunzătoare prin distribuția greutății vehiculului. Alegerea și exploatarea corectă a anvelopelor asigură îndeplinirea factorilor enumerați mai sus astfel încât să beneficiem în totalitate de performanțele și confortul oferit de anvelope.
Generalităti
După modul de fabricare sunt două tipuri de anvelope : diagonale și radiale. Cele din urmă au fost patentate de către Michelin în 1946 și au reprezentat un salt în istoria anvelopelor.
Fiind cele mai utilizate vom discuta despre anvelopele radiale.
Cu toate că par dintr-o bucată anvelopele sunt constituite din mai multe elemente : materiale pe bază de cauciuc, materiale metalice, textile și uleiuri. Fiecare dintre ele conferă calități unice anvelopei.
Imaginea 2 arată o secțiune printr-o anvelopă de automobil : 1 – centură metalică de rezistenţă, 2 – carcasă, 3 – inelul talonului, 4 – jantă, 5 – bandă de rulare, 6 – flanc, 7 – călcâiul talonului. Banda de rulare (5) are rol multifuncțional, ajută la scăderea consumului de combustibil prin micșorarea pierderilor la rulare, asigură aderența între anvelopă și calea de rulare și evacuarea apei în timpul rulării. Centura metalică (1) are rol de a îmbunătății stabilitatea la rulare și de a reduce pierderile de energie din timpul rulării. Carcasa (2) controlează presiunea din interiorul anvelopei și menține forma geometrică a anvelopei. Flancul (6) are rol de a proteja anvelopa de solicitările mecanice exterioare. Talonul este partea interioară a anvelopei care este cuprinsă în interiorul jantei. Inelul talonului (3) asigură fixarea anvelopei pe jantă iar călcâiul talonului (7) îmbunătățește stabilitatea, maniabilitatea și confortul în timpul rulării.
Alegerea unei anvelope
Trebuie să se facă ținând cont de mai multe criterii :
1.După anotimpul în care se folosesc : a. anvelope de vara b. anvelope de iarna c. anvelope all-season
Pentru acest criteriu factorii care diferențiază anvelopele sunt profilele și materialele utilizate. Profilul este compus din următoarele elemente: – bandă centrală – canalele pe circumferința pneului – benzi laterale de evacuare a apei– canale oblice. Profilele pot fi simetrice sau asimetrice față de planul median al anvelopei. Atenție : la profilele asimetrice este obligatorie respectarea indicației de montaj a producătorului (poziția corectă este marcată pe anvelopă). Materialele utilizate fac comportamentul anvelopelor să se diferențieze în funcție de temperatură. Temperatura exterioară de 7° C (chiar dacă nu este zăpadă) reprezintă temperatura de demarcație dintre anvelopele de vara (peste) și cele de iarnă (sub). Anvelopele all seasons reprezintă un compromis dintre cele două tipuri menționate mai sus, performanțe pentru fiecare sezon se obțin cu anvelope specifice sezonului în care se circulă, lucru evidențiat și în graficul de mai jos:
Anvelopele de iarnă se pot folosi și vara, dar nu este recomandat, deoarece crește distanța de frânare (vezi graficul de mai sus), se uzează mult mai repede, crește consumul de combustibil, scade confortul la condus prin creșterea zgomotului la rulare produs de anvelope.
2. După dimensiuni
Anvelopele au dimensiunile marcate pe flanc sub forma :
205 / 55 / R 16
unde:
205 este lățimea anvelopei [mm]
55 este raportul de aspect și este raportul înălțime/lățime în procente [%]
R reprezintă tipul anvelopei din punct de vedere constructiv – radial
16 este diametrul jantei (inch)
3. După indicele de sarcină și indicele de viteză
La codurile dimensionale de mai sus 205/55/R 16 se mai adaugă și indexul de sarcină (masa maximă pe o anvelopă [kg] ) si indexul de viteză (viteza maximă pe anvelopă [km/h]). Un exemplu de cod cu adăugarea celor doi indici va fi:
205 / 55 / R 16 94H
unde 94 reprezintă o masă maximă pe anvelopă de 670 kg și H o viteză maximă de 210 km/h
Indice sarcina | Masa maximă pe o anvelopă [kg] | Indice sarcina | Masa maximă pe o anvelopă [kg] | Indice sarcina | Masa maximă pe o anvelopă [kg] | Indice sarcina | Masa maximă pe o anvelopă [kg] | Indice sarcina | Masa maximă pe o anvelopă [kg] |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
50 | 190 | 65 | 290 | 80 | 450 | 95 | 690 | 110 | 1060 |
51 | 195 | 66 | 300 | 81 | 462 | 96 | 710 | 111 | 1090 |
52 | 200 | 67 | 307 | 82 | 475 | 97 | 730 | 112 | 1120 |
53 | 206 | 68 | 315 | 83 | 487 | 98 | 750 | 113 | 1150 |
54 | 212 | 69 | 325 | 84 | 500 | 99 | 775 | 114 | 1180 |
55 | 218 | 70 | 335 | 85 | 515 | 100 | 800 | 115 | 1215 |
56 | 224 | 71 | 345 | 86 | 530 | 101 | 825 | 116 | 1250 |
57 | 230 | 72 | 355 | 87 | 545 | 102 | 850 | 117 | 1285 |
58 | 236 | 73 | 365 | 88 | 560 | 103 | 875 | 118 | 1320 |
59 | 243 | 74 | 375 | 89 | 580 | 104 | 900 | 119 | 1360 |
60 | 250 | 75 | 387 | 90 | 600 | 105 | 925 | 120 | 1400 |
61 | 257 | 76 | 400 | 91 | 615 | 106 | 950 | 121 | 1450 |
62 | 265 | 77 | 412 | 92 | 630 | 107 | 975 | 122 | 1500 |
63 | 272 | 78 | 425 | 92 | 650 | 108 | 1000 | 123 | 1550 |
64 | 280 | 79 | 437 | 94 | 670 | 109 | 1030 | 124 | 1600 |
INDICE DE VITEZA | L | M | N | P | Q | R | S | T | U | H | V | W | Y | ZR |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Viteza maxima de rulare | max. 120 km/h | max. 130 km/h | max. 140 km/h | max. 150 km/h | max. 160 km/h | max. 170 km/h | max. 180 km/h | max. 190 km/h | max. 200 km/h | max. 210 km/h | max. 240 km/h | max. 270 km/h | max. 300 km/h | max. 240 km/h |
4. După data de fabricație a anvelopei
Sunt ultimele patru cifre din codificarea DOT (după fabrică – M5, dimensiunea – EJ, tipul – 006X) și anume 3811 din exemplul dat mai sus : săptămâna 38 a anului 2011. Mulți ignoră data fabricației la cumpărare, dar uită un lucru esențial: producătorii recomandă o durată maximă de utilizare a unei anvelope de 10 ani, indiferent de condițiile de exploatare și grad de uzură. Deci o anvelopă, chiar dacă este nouă, dar este mai veche de 10 ani, nu se montează pe mașină.
5. După eticheta de codificare europeană
Eficienţa consumului de carburant
Rezistenţa la rulare redusă scade consumul de carburant şi reduce emisiile de CO2. Anvelopele din clasa A oferă cea mai bună eficienţă la consum, iar fiecare clasă care urmează până la clasa G creşte consumul de carburant cu 0,l la 100 km parcurşi.
Siguranţa
Aderenţa bună în condiţii de carosabil ud este decisivă pentru şofatul sigur. Performanţa este notată pe clase, de la A la G (chiar dacă D şi G nu sunt folosite deocamdată). Distanţa necesară pentru oprire între o anvelopă de clasa A şi una de clasa F poate ajunge până la 18 metri.
Zgomot
Acesta reprezintă zgomot exterior produs de anvelopă şi este măsurat în decibeli. Cu cât numărul de bare negre indicat pe etichetă este mai mare cu atât anvelopele vor produce mai mult zgomot.
Pentru primele două găsiţi mai jos infografice pentru a putea compara rapid diverse tipuri de anvelope:
Montarea anvelopelor
După achiziția anvelopelor montarea se face în service-uri auto specializate. Pe lângă operația de montare propriu-zisă se adaugă și operația de echilibrare dinamică a roților pe mașini de echilibrat anvelope și operația de aliniere a roților pe standuri de măsurare a unghiurilor roților ( geometrie roți ). Parcurgând toate aceste operații aveți certitudinea că roțile sunt montate și rulează corect. Trebuie sa tineti cont ca o anvelopa noua atinge performantele dorite dupa ce ati rulat circa 500 de kilometri
Exploatarea și intreținerea anvelopelor
Pentru o exploatare corectă și o durată de viață lungă a anvelopelor țineți cont de următoarele :
1.Verificați periodic presiunea în roți
Presiunea în roți se verifică ușor cu un manometru și aceasta este bine de făcut chiar dacă autovehiculul are în dotare TPMS – sistem de monitorizare a presiunii în roți (mai ales la cele care au un sistem indirect de măsurare a presiunii). Valorile nominale pentru presiunea în roți se găsesc în cartea tehnică a mașinii, sub capacul de alimentare cu combustibil sau pe stâlpul din stânga șoferului.
Influența presiunii în roți o regăsiți sintetizată în tabelul de mai jos:
Presiune mică | Presiune nominală | Presiune mare |
---|---|---|
Consumul crește | Consum nominal | Consumul scade |
(cresc frecările interne din anvelopă și frecarea cu calea de rulare) | (scad frecările interne și frecarea cu calea de rulare) | |
Aderența scade | Aderență nominală | Aderența scade |
(contactul nu se realizează pe toată banda de rulare) | (contactul nu se realizează pe toată banda de rulare) | |
Uzura crește | Uzură nominală | Uzura creste |
(uzura va fi neuniformă, mai mult pe părțile laterale ale benzii de rulare) | (uzura va fi neuniformă, mai mult pe partea centrală a benzii de rulare) |
2. Verificați periodic adâncimea profilului
Se verifică cu un șubler sau vizual cu ajutorul indicatorilor de uzură înserați de-a lungul roții și adâncimea minimă este de 1.6 mm, dar producătorii de anvelope recomandă schimbarea anvelopelor la 2 mm. Odată cu scăderea adâncimii profilului scad și performanțele anvelopei: crește semnificativ distanța de frânare și scade manevrabilitatea autovehiculului, fapt redat mai jos pentru anvelope de vară:
3. Rotiți anvelopele
Anvelopele montate pe punțile motoare sunt mai solicitate și deci uzura în cazul lor este mai mare față de celelalte. Pentru o uzură uniformă este bine să schimbați anvelopele între ele.
4. Abordati cu grija drumurile denivelate sau diferentele de nivel de pe drum (borduri, treceri de cale ferata, gropi)
Rezistența mecanică a benzii de rulare este mai mare decât cea a pereților laterali. Astfel, trecerea peste un obstacol este bine să se realizeze la viteză mică, pe direcție perpendiculară.
5. Nu utilizați mai multe tipuri de anvelope pe același automobil
În general pneurile nu trebuie amestecate, se recomandă ca toate pneurile de pe un automobil să aibă același profil al benzii de rulare, același index de sarcină și de viteză și aceeași dimensiune. În acest mod comportamentul anvelopelor este predictibil și se evită evenimentele neplăcute.
6. Evitați solicitările extreme ale anvelopelor
Aceste solicitări apar la rularea cu viteze foarte mari, apropiate de indicii de viteză menționați anterior sau la accelerări sau decelerari (frânare) bruște.
7. Condițiile de depozitare sunt importante
După cum am văzut, o anvelopă are în componență o varietate de materiale, printre care și uleiuri volatile. Din acest motiv, în timpul depozitării anvelopele trebuie să fie ferite de căldură, lumină, umiditate, oxigen și deformare. Dacă planificați să depozitați anvelopele pe o perioadă lungă de timp, scoateți-le de pe jante, introduceți-le într-un sac de plastic și depozitați-le într-un loc întunecat și răcoros.
8. Nu lăsați vehiculul imobilizat pe o perioadă foarte lungă de timp
Etanșarea unei anvelope pe jantă nu este perfectă, deci odată cu trecerea timpului, presiunea este pierdută. Lăsarea unei anvelope pe un vehicul în contact cu solul sau cu orice altă suprafață, pentru o perioadă extinsă de timp, va duce la deformări excesive care pot provoca zone plate permanente.
Dacă ați avut răbdarea și interesul să citiți până la capăt acest articol, iar apoi să aplicați și recomandările făcute legate de achiziția și exploatarea anvelopelor, cu siguranță veți economisi bani, veți avea parte de călătorii mai comode, dar mai presus de toate, veți fi în siguranță la volanul mașinii.
Drumuri sigure și călătorii plăcute!